سوزنکاری خشک Dry Needling

1393/6/25

درای نیدلینگ یک تکنیک و روش جدید درمانی در فیزیوتراپی است که از یک سوزن بسیار نازک و مخصوص جهت مواردی مثل رفع و درمان گرفتگی و اسپاسم عضلات و نقاط ماشه ای(حساس) عضلات ، افزایش گردش خون موضع ، از بین بردن بافت های اسکار ناشی از جراحی و ... استفاده میشود
2-درای نیدلینگ چه کاربردهایی دارد؟
درای نیدلینگ در بسیاری از مشکلات اسکلتی و عضلانی کاربرد دارد مانند:
انواع گرفتگی های دردناک عضلانی/شانه منجمد/
سندروم آرنج تنیس بازان و گلف بازان /چسبندگی عصب درمچ دست(CTS
دردهای ناحیه ی باسن ونشیمنگاه/انواع دردهای مچ و کف پا
دردهای عضلات همسترینگ و ران
درد ناشی از فعالیت مداوم در جلو ساق پا/سردردهای با منشا گردنی
درد سیاتیک/درد ناحیه ی لگن
درد های زانو/درد ناشی از آسیب های مکرر مفاصل
3-درای نیدلینگ بر اساس چه مکانیسم هایی عمل
میکند؟
مکانیسم اثر آن هنوز بصورت کامل شناخته نشده است ولی برخی پژوهشگران توضیحات علمی قانع کننده ای در این زمینه ارائه داده اند از
جمله Dr. shah و همکارانش اعتقاد دارند که فرو بردن سوزن مخصوص در نقطه ی ماشه ای باعث ترشح برخی مواد شیمیایی میشود که چرخه اسپاسم و درد را متوقف میکند ضمنا باعث ایجاد یک پاسخ توییچ از عضله میشود که منجر به ریلکسیشن عضله می گردد.
4-آیا درای نیدلینگ همان طب سوزنی است؟
خیر,درای نیدلینگ هم در روش درمان و هم در توضیح مکانیسم عمل با طب سوزنی متفاوت است . فیزیکال تراپیست ها در این تکنیک یک سوزن را با هدف درمان موضعی عضله و بافت همبند وارد بدن میکنند و چندین بار همان ناحیه را سوزن می زنند؛ در صورتیکه در طب سوزنی چندین سوزن بطور سطحی روی پوست زده می شود و معمولا به مدت حداقل 20 دقیقه سوزن ها روی بدن می ماند . در طب سوزنی ممکن است هدف درمان عضله و بافت همبندی عضلانی اسکلتی نباشد ، مثلا برای مشکل چاقی یا درمان کبد سوزن زده شود ولی در تکنیک "درای نیدلینگ" هدف ما درمان عضله و بافت اسکلتی است.
5-انجام درای نیدلینگ چه حسی در فرد ایجاد می کند؟
معمولآ انجام آن با کمی درد است ولی این احتمال وجود دارد که بعد از این کار بیمار کمی کوفتگی و کبودی در موضع احساس کند که کاملا طبیعی است که حداکثر بعد از 3 الی 4 روز ازبین می رود؛ بیمار بایستی به تغییرات درد اصلی خود توجه کند و این تغییرات در "شدت" و " محل" درد را به فیزیکال تراپیست خود گزارش کند.
6-بعد از انجام درای نیدلینگ بیمار باید چه کاری انجام دهد؟
در روز اول استراحت و پرهیز از فعالیت هایی که باعث تشدید درد می شود توصیه می شود و از روز دوم در موضع درمان شده استرچ و حرکات کششی ملایم و بدون درد انجام دهد
(4/5 بار و هر بار عضله را 15ثانیه در حالت کشیده ملایم نگه دارد . )
7-آیا سوزن های استفاده شده استریل هستند؟
بله,فقط از سوزن های مخصوص استریل ویکبار مصرف استفاده می شود
8-درای نیدلینگ عوارض جانبی هم دارد؟
بعضی از بیماران در موضع درمان شده بطور موقتی کمی احساس سری و کرختی و کوفتگی و به ندرت کبودی را تا چند ساعت را گزارش میدهند که حداکثر تا 72 ساعت بصورت کامل برطرف می شود
9-چه گروه پزشکی صلاحیت انجام درای نیدلینگ را دارند؟
همانطور که گفته شد درای نیدلینگ یک مدالیته و تکنیک نوین در فیزیوتراپی است و فقط فیزیکال تراپیست هایی که دوره های آموزشی آن را دیده باشند با دریافت گواهینامه ، مجاز به انجام این تکنیک می باشند  و با توجه به داشتن دانش جامع و کامل در زمینه آناتومی و مهارت های لمسی و بیومکانیک، صلاحیت انجام آن را دارند و اگر توسط فرد غیر از "فیزیکال تراپیست" با هر عنوان و تخصصی انجام شود احتمال آسیب جدی به بیمار وجود دارد
10-درای نیدلینگ به تنهایی یک روش درمانی است یا در کنار دیگر مدالیته های فیزیوتراپی بکار میرود؟
به تشخیص فیزیکال تراپیست میتواند یک درمان کامل یا بخشی از پروسه درمانی باشد

11- چند بار انجام درای نیدلینگ برای بهبودی کامل لازم است؟
با توجه به مشکل و بیماری فرد و همچنین معاینه فیزیوتراپیست ممکن است 3 الی 4 جلسه درمان برای هر ناحیه نیاز باشد هرچند اکثر گرفتگی های عضلانی درهمان جلسه ی اول یا دوم بصورت کامل رفع میشوند.
جلسات درای نیدلینگ معمولآ با فاصله  3 الی 4 روز انجام می شود.

Maryam   undefined 1397/6/1 23:43:50

آیا نیدلینگ در درمان گرفتگی های عضلانی و دردهای مفصلی. حاصل از بیماری فیبرومیالژیا هم تاثیری دارد؟

ایمان کمالی حکیم   www.drhakim-pt.com 1397/6/16 12:54:39

بله موثر هست . لطفا این کلیپ رو مشاهده کنید :

فرزانه حسنقلی یان   undefined 1396/9/26 15:48:29

با سلام و خسته نباشید واقعا من از این روش نتیجه عالی گرفتم .اقای دکتر امیدوارم هر جا هستین تنتون سالم باشه.

سارا   1395/4/7 16:59:34

Sari Naz:
سلام دکتر عزیز٫ خسته نباشید.خانمی۲۶ساله م. 5ساله علایم عجیبی در سمت راست گردنم کنار تیغه شونه م ایجاد شده به شکل حساسیت به لمس٫ 5سال پیش که تازه شروع شد رفتیم پیش یه پزشک عمومی گفت احتمال داره عروقت تنگ شده باشه. تو این ۴سال روز بروز حساسیت به لمسم بسمت پایین تنه پیشرفت کرده الان تا وسط ران پای راستم حساسیت به لمس دارم طوریکه اگر لمس بشه درد عجیبی پخش میشه تو سمت راستم بخصوص دست راست..حسم اولش سرماس بعد به درد تبدیل میشه.. و بعد از۳۰ ثانیه تموم میشه.. حسم شبیه رگ گرفتگیه. دکترا میگن مشکل جسمی ای داری اما تا ترستو کم نکنی و استرست نخابه نمیتونیم معاینه ت کنیم و بفهمیم چیه. حقم دارن ترسم خیلی علایممو شدید تر کرده. میگن یا رگ گرفتگیه یا تریگر پوینته یا رادیکولوپاتی و این چیزا.. اما امارآی گردنم مشکلی نداره.. نوار عصبم درگیری خفیف عصب سی6 و ال5 رو نشون داده.. ضمنا کنار باسن راستم ۱ گودی افتاده و رگای دست راستم ورمش بیشتر از دست چپمه.. عصب رادیال دست راستمم بشدت کشیده و سفت شده و نبض داره.. بخاطر درد شدیدم با سنوی داپلر موافق نیستم.. با این شرایط بنظرتون علایمم به ترومبوز و گرفتگی عروق میخوره؟ یا توراسیک اوتلت یا سندروم عضله چهارگوش؟ و یا تریگر پوینت؟ چون درحالت عادی درد ندارم و هیچگونه مشکل دیگه هم ندارم فقط بخش وسیعی از سمت راست گردن و شانه و شکم و رانم بخصوص از جلوی بدن به لمس حتا خفیف حساسه.. اما3 سال اول حساسیت به لمس فقط در کنار گردن و زیر بغلم محدود بود.. تو 2سال اخیر زیاد پیشرفت کرد بسمت پایین.. ضمنا من بشدت بی تحرک و چربی خور و پرخواب بودم.. ممنون میشم راهنمایی کنید

ایمان کمالی حکیم   www.drhakim-pt.com 1395/4/8 20:47:09

تا به حال چه درمان های برای شما انجام شده است و کدام یک موثر تر بوده اند و کدام تاثیری نداشته اند یا حتی منجر به بدتر شدن علایم گشته اند؟اگر تابحال هیچ نوع درمان غیردارویی انجام نداده اید حتما همراه با مدارک پزشکی خود برای معاینه فیزیکی تشریف بیارید. تشخیص و طراحی پلن درمانی شما بعد از معاینه دقیق میسر خواهد شد .

زهرا سمیرایی   1395/4/1 19:57:10

بسیار مفید و عالی بود