ویسرال منیپولیشن (درمان دستی احشاء شکمی ) چیست ؟

1395/11/24

بیشتر افراد با دردها و محدودیت های حرکتی ناشی از سفتی مفاصل و عضلات و اسپاسم های عضلانی که باعث ایجاد درد و محدودیت حرکتی در بدنشان می شود کما بیش آشنایی دارند ؛ اما اغلب مردم از عملکرد ارگانهای داخلی و نقش موثر آنها درعملکرد فیزیکی بدن بی اطلاع هستند . بطور رایج بیماران به کلینیک های فیزیوتراپی و یا کایروپراکتیک برای درمان و تنظیم مفاصل بدن مراجعه میکنند اما متاسفانه بسیاری از درمانگران فقط به درمان علامتی و لایه های بیرونی مشکل توجه میکنند در حالیکه اگر در کنار درمان خود به تنظیم عملکرد ارگان های داخل شکمی و اصلاح الگوهای حرکتی اشتباه نیز توجه کنند درمان کامل تر و موفق تری خواهند داشت . تنه و لگن شما یک لایه بیرونی عضلانی – اسکلتی – فاشیایی برای محافظت از ارگان های داخل شکمی می سازد . ارگان ها و احشاء داخل شکمی درون شکم آزاد و رها و معلق نیستند و توسط غلاف های فاشیایی و پلور حمایت و احاطه می شوند . هر کدام از احشا توسط پلورفاشیایی خودش احاطه شده است که دور آن را کمی مایع گرفته است که بتواند به راحتی نسبت به ارگان همسایه خود لیز بخورد و حرکت کند . هر عاملی که این حرکت آزادانه احشا نسبت به یکدیگر را محدود کند بر روی حرکت و عملکرد بدن تاثیر گذار خواهد بود . حاملگی ، جراحی های شکمی ، عفونت ها و آسیب های روحی همه و همه میتواند بر روی حرکت ارگان ها تاثیر گذار باشند . اغلب خط جراحی سزارین ها بصورت برشC شکل است . هر جراحی شکمی که صورت بگیرد باعث ایجاد چسبندگی در احشاء شکمی می شود . فیزیوتراپیستی که در دوره تخصصی " ویسرال منیپولیشن " را گذرانده باشد با یک لمس درست به راحتی محدودیت های حرکتی و بی نظمی های درون شکم را تشخیص می دهد و با تکنیک درست محدودیت های فاشیایی را بر طرف کرده و عملکرد طبیعی را به بدن باز می گرداند . به دلیل همبستگی و ارتباط قوی غلاف های فاشیایی که روی هر کدام از احشا را می پوشانند به همدیگر و به سایر غلاف های بافت همبندی داخل شکم ، بوجود آمدن محدودیت در یک ناحیه ممکن است منجربه بروز علائم مشابه در نواحی دیگر شکم و یا کمر و نواحی دورتر شود . برای توضیح و فهم آسان تر مثالی میزنم ؛

فرض کنید تی شرت تنگی را پوشیده اید و قسمت پایین و چپ تی شرت را حول نقطه ای چرخانده اید ؛ بعد از این کار شما احساس می کنید سمت چپ شکم شانه راست را به سمت خود می کشد . شبیه همین مفهوم در بدن شما ممکن است اتفاق بیفتد بطوریکه درصورت ایجاد محدودیت حرکتی درهر کدام از احشا بدن شما تمایل دارد ناحیه درگیر را بغل کند و این باعث می شود تا الگوهای جبرانی و حرکت های جبرانی سایر ارگان ها برای حفظ و تداوم حرکت شکل بگبرد . ادامه این الگوهای جبرانی دردهای عضلانی – اسکلتی را ایجاد می کند . درمان های علامتی دردهای عضلانی اسکلتی بدون درمان علت اصلی محدودیت های احشایی ، اغلب بازگشت پذیرند و حتما بایستی تکنیک های ویسرال منیپولیشن برای بازگرداندن حرکت طبیعی ارگانها و احشاد انجام شوند . یکی از دلایل اصلی که بیماران برای درمان دردهای خود به متخصصین مختلف فیزیوتراپی مراجعه می کنند و نتیجه دلخواه حاصل نمی شود نیز همین است که اغلب به محدودیت های احشا توجهی نمی شود . عواطف و احساسات نقش مهمی در عملکرد ارگانهای داخلی بدن ما دارذد بطوریکه می توان گفت : ارگانهای داخلی و بدن ما بازتاب عواطف ما هستند . در شرایط پر استرس مغز انسان استرس را به یکی از ارگانهای داخلی منتقل می کند . هر فردی ممکن است ارگان داخلی ضعیف مختص به خود را با توجه به تیپ شخصیت خود داشته باشد . برای فهم بیشتر چند مثال میزنم . روده ها : نا امنی ، افسردگی ، اضطراب معده : اهمیت ظاهر و ضغف اعتماد به نفس ، با اهمیت بودن وضعیت اجتماعی ، یاس و نومیدی ، خشم خود بخودی مثانه : احساس گناه ، اختلال و ضعف در تصمیم گیری کلیه ها : ترس ، احساس محاصره شدن ، نا امنی ، خشم فرو ریخته عمیق ، نیاز به هدایت ، بخشش و سخاوتمندی  .

به عنوان یک فیزیوتراپیست با افراد زیادی مواجه شده ام که در مواقع پر استرس دچار دردهای شانه و کمر و ... می شوند که بدون انجام دادن کار فیزیکی سنگین دچارش شده اند و این دردها معمولا 2 الی 3 بار در سال به سراغشان می آید . درمانهای زیادی انجام داده اند اما بی نتیجه بوده است . چون دلیلی اصلی آن استرس بوده است که یک ارگان یا احشاء شکم را تحت تاثیر قرار داده است و متعاقب آن حرکت  احشاء دیگر و عضلات و مفاصل رخ داده است و در نهایت درد مفاصل چیزی است که بیمار از آن رنج می برد . علت پاهایی که اغلب سرد هستند ممکن است در اثر درگیری روده کوچک باشد . ممکن است درد دائمی سیاتیک چپ یا درد مفصل خارجی لگن میتواند ما بدلیل درگیری کولون باشد . درد داخل زانو میتواند ناشی از درگیری عصب ابتوراتور کنار روده بزرگ باشد . درد شانه راست میتواند ناشی از درگیری کبد باشد. درد سوزشی و رفلاکس معده ممکن است بدلیل بالاتر قرار گرفتن معده باشد . این لیست همینطور ادامه دارد نمام این مشکلات میتواند توسط یک فیزیکال تراپیست ماهر مسلط به درمانهای دستی شناسایی و درمان شوند . در نهایت باید بگویم " ویسرال منیپولیشن جواب همه سوالات نیست اما میتواند قطعه گم شده خیلی از درمانها باشد " .